Utrustning

 

Rullskidor-utrustning

 

Som jag tidigare beskrivit, är rullskidor något som är ett måste under en tävlingsåkares barmarkssäsong. Grenspecifik träning där man kan slipa på tekniken (åtminstone vissa delar). Själva åkningen är inte så komplicerad, det är lite ”hä bar å åk” som gäller även om det kan kännas lite ovant från början. Det finns vissa aspekter kring säkerhet och utrustningen som jag dock skulle vilja ta upp här.

 

Säkerhet: Använd alltid hjälm, det är bara så. Du kanske själv inte har så hög hastighet men faktum är att du rör dig i trafiken och där finns det bilar och asfalten är hård, nog om det.

 

Det finns ingen broms på varken skate eller klassiska rullskidor, därför kan det vara bra att man åtminstone de första gångerna du testar rullskidor att du är på ett relativt bilfritt område för att t.ex. öva hur man stannar alt. parerar hinder som kan förekomma. När jag började åka rullskidor som 12-13 åring hängde vi alltid på industriområden eller större parkeringar (efter stängningstid) för att öva just på de här sakerna.

 

Utrustning:

 

Rullskidor-(skate/klassiska) med bindning. De klassiska rullskidorna har en spärr på bakhjulen så till skillnad mot för vanliga skidor så har du alltid ”bergfäste”. Skaterullskidorna har ingen spärr bak. Det är många som åker inlines med stavar, vilket såklart är helt okej för träning, en det man ska komma ihåg är att inlineshjulen är mindre och rullar väldigt fort. Det kan innebära att man inte får till nån vidare teknik, i alla fall blir den inte skidlik mer långfärdsskidskolik. Det som kan vara bra att känna till är att man kan byta ut hjulen på rullskidorna. De säljs med s.k. standardhjul, vilket är bra att börja med. Men allt eftersom man får bättre kondition kan det vara smart att åtminstone byta ut ett hjulpar till lite ”tyngre” hjul.

 

Pjäxor-samma som du har på vintern

 

Stavar- samma som du har på vintern, men det är bra om du kan byta ut stavspetsarna till asfaltspetsar som är gjord av ett hårdare material och bättre anpassad till hårdare underlag samt att du sparar dina vanliga trugor som annars lätt går sönder.

 

Hjälm- en självklarhet, ta din cykelhjälm

 

Handskar- det kan bli varmt på sommarn så ta ett par gamla skidhandskar och klipp av fingertopparna är mitt tips, även om det finns speciella rullskidhandskar att köpa i handeln. Vissa skidåkare kör utan då de får någon slags tjockare läderhud på handflatorna efter några pass ;)

 

 

RABATT PÅ RULLSKIDPRYLAR

 

Visst vet du om att du som kund hos LPskidor har möjlighet att köpa rullskidor och andra prylar som hör till rullskidåkning med 15% rabatt Team Sportia i Umeå. För att kunna göra det måste du visa upp ett LPskidor kundbevis. Det får du genom att köpa tjänst av mig så skickar jag det med fakturan.

 

På länken kan du läsa mer om rullskidor som träningsform.

 

http://www.rullskidakning.se

 

Och sist men inte minst måste jag bara länka till ett videoklipp med Robin Bryntesson, en kille som i skidvärlden är känd som en riktig skojare....på ett bra sätt alltså =). Här visar han lite olika övningar, en del är rätt så svåra. Han visar också hur man faktist kan bromsa på rullskidor.

 

http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Utbildning/Skideoteket/Barmarkstraning/

 

 

 

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved