SKATE

Grundposition i skate

 

Stå plant och placera fötterna höftbrett isär med tårna vända utåt så att skidorna formar ett V. Böj på benen och luta överkroppen framåt något. I det här läget ska nästippen, knä och stortån vara ungefär i samma vertikala linje- även kallat "Tony knows" eller Toe-Knee-Nose.

 

Böj lite mer på benen samtidigt som du trycker skidorna utåt och känn hur skidorna sakta glider iväg.

 

TYNGDÖVERFÖRING OCH KROPPSKONTROLL

 

Här jobbar vi för att försöka få full tyngdöverföring från höger till vänster sida. Tyngdöverföring på skidan tränas bäst utan stavar. Det kan vara lite trixigt med balansen, men hey det är ju därför vi tränar på det. En god tyngdöverföring är verkligen A och O för att du skall kunna ta dig vidare med tekniken, så det behöver man nöta mycket. Här kommer några övningar:

 

  • Flygplansvingar-Lägg stavarna på axlarna som flygplansvingar. Starta i grundpositionen och börja åka. Några olika varianter:
    • Prova att glida så långt som möjligt på varje skär för att sen öka farten
    • Åk först med raka ben för att sedan böja mer på benen-känner du någon skillnad i kraft
    • Åk två korta skär höger/vänster och ett långt skär där du ligger kvar längre....kort-kort-lååång

 

  • Balans på ett ben+stjärnan
    • Prova att åka på ett ben så länge du kan i en lätt utförssluttning. Utmana din balans. Känns det någon skillnad höger/vänster?
    • Utmana ännu mer genom att "veckla ut" kroppen till en stjärna, här får du jobba mycket med bålstabiliteten. Koppla på den genom att tänka ta du "suger in naveln" lite närmare ryggraden

 

  • Stavar horisontellt
    • Ta stavarna i händerna och håll upp dom i ögonhöjd samtidigt som du åker. Tänk att stavarna är din kropps vattenpass, de ska ligga i en horisontell linje under tiden du åker

 

  • Stavpendeln (eller ingen pendel)
    • Ta en stav i varje hand och håll upp dem i ögonhöjd i en vertikal linje (ovanför marken). Håll fast stavarna lätt mellan tummen och pekfingret. När du sen åker skall stavarna vara så stilla som möjligt dvs. en så liten pendel som möjligt.

 

  • Med armar/utan armar
    • Prova att åka med händerna på ryggen, men bibehåll tyngdöverföringen
    • Prova att åka med en arm på ryggen och den andra som en pendel, likt en skidskoåkare
    • Använd båda armarna
    • Vilka skillnader känner du i balans, kraft och fart?

       

 

TRYCK, TRÄFF OCH FRÅNSKJUT

 

Med de här övningarna tränar du på hur du ska trycka ifrån med skidorna, de är också ganska roliga att lägga in lite närsom i ditt vanliga skidpass. Om någon undrar vad du håller på med så säger du bara att du optimerar din skidåkning =). Att ha "träff " innebär att du har ett optimalt tryck på skidan dvs. du ligger rätt i grundposition och kan med hjälp av god bålstabilitet och tyngdöverföring generera....just det, optimal kraft och tryck. Du kan öva in din "träff" genom följande övningar. Om du klarar av att håll balansen genom frånskjutet och hela övningen, så är du på god väg till ditt optimala tryck och träff.

 

  • Sidhopp med skidor
    • Stå med skidorna (fötterna) höftbrett isär, böj på benen nästan så att du kryper ihop. Väg på vänster fot, ladda och skjut ifrån med kraft åt höger. Parera, koppla på bålen och kryp ihop igen och gör om samma sak åt andra hållet. Öka successivt kraften dvs. större och större hopp åt sidan-Utmana.

       

  • Utveckla denna övning genom i skidans landning på motsatt sida riktas ut åt sidan. Ligg kvar så länge du kan hålla balansen.

     

  • Enbensskate-i skateingens (på den tiden: fristil) begynnelse åkte man ofta med en skida i klassiska spåret samtidigt som man tröck i från med den andra på sidan av spåret, enbensskate. Man märkte att detta var ett ganska smidigt sätt att ta sig framåt, och resten är historia. Tekniken har ju utvecklats sen dess, men enbensskate är fortfarande en bra övning att använda för att träna tryck och frånskilt åt sidan.

 

 

  • Ställ dig med höger skida i klassiska spåret och den vänstra utanför. Ta dig framåt med hjälp av tryck från stavarna samtidigt som du trycker ifrån med vänster skida ut åt sidan. Alternera mellan höger och vänster.

 

  • Grodan- Den här övningen är kul. Den är perfekt för att träna frånskjut och får dig också att jobba lite mer frekvent. Den görs med fördel i en mer flackare terräng.

 

  • Ställ ifrån dig stavarna mot ett träd, så att ingen kliver på dom och så att handtagen slipper bli blöta och du slipper bli kall sen när du ta på dig dom. Ställ dig i grundpositionen med händerna på knäna. Börja långsamt att trycka ut skidorna åt sidan. När de kommit en bit ut "samlar du in" dessa genom ett litet hopp. Öka farten successivt, till slut kommer det att gå riktigt fort.
  • Butterfly
    • Prova samma sak som ovan med armarna vevandes runt likt en simmare som simmar fjärilen. Blir det svårare? Går det fortare?

       

       

       

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved